BWA heeft al enige tijd geen nieuwsbrieven meer gestuurd, maar dat is niet omdat er niets is gebeurd. We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest met een keur aan onderwerpen.
Hierbij ontvangen jullie weer een update, waarin we aandacht besteden aan de volgende onderwerpen:
- Behandeling Wet Luchtvaart in de Tweede Kamer
- Actieagenda Schiphol
- Onderzoek door Onderzoeksraad Voor de Veiligheid
- Rapport Raad voor Leefbaarheid en Infrastructuur
- Voortgang Milieu Effect Rapportage
- Behandeling LIB/LVB in de Tweede Kamer
- Masterclass Schiphol
1. Behandeling Wet Luchtvaart in de Tweede Kamer
Zoals in de vorige nieuwsbrief al vermeld, heeft de Tweede Kamer bij de behandeling van de Wet Luchtvaart de 2 onderstaande volstrekt redelijke en simpele verzoeken van BWA volledig genegeerd:
- Stem er niet mee in dat de rechtsbescherming voor omwonenden wordt beperkt tot de (hoogdrempeligere) burgerlijke rechter;
- Stem er niet mee in dat de GelijkWaardigheidsCriteria (de normen die ons als omwonenden moeten beschermen tegen de overlast van Schiphol) via de Staatssecretaris in de handen van de sector komen.
Vanzelfsprekend is de Wet Luchtvaart uiteindelijk goedgekeurd, want Schiphol is heilig.
Er is wel een succes te melden. Mede als gevolg van de inspanningen van BWA, heeft het CDA de volgende motie ingediend. Deze luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de groei van het aantal vliegtuigbewegingen hoofdzakelijk terechtkomt op de Aalsmeerbaan die daardoor meer dan een fair share voor zijn rekening neemt,
verzoekt de regering, te onderzoeken hoe de toename van het vliegverkeer beter over de start- en landingsbanen verdeeld kan worden,
en gaat over tot de orde van de dag.
Let wel, in deze motie wordt niet gevraagd om een vermindering van de groei van Schiphol. Nee, in deze motie wordt geconstateerd dat de Aalsmeerbaan er onevenredig slecht uitkomt. Het CDA stelt voor om hier aandacht aan te besteden.
Welke politieke partij kan hier tegen zijn?
Maar helaas, deze motie is niet aangenomen.
Hieronder een opsomming van de partijen die tegen deze motie waren: VVD, PvdA, CU, GL, SGP, Van Vliet, Klein, Houwers, 50PLUS
Voor de motie waren: SP, CDA, D66, PVV en PvdD, GrBvK, GrKÖ.
De tegenstemmers waren wellicht overtuigd door het argument van staatssecretaris Dijksma dat ze er al alles aan had gedaan om het probleem van de Aalsmeerbaan op te lossen en dat het zinloos is om nog een keer te gaan kijken naar het lot van de Aalsmeerbaan (hetgeen wij betwisten) – zij ontraadde de motie zelfs.
Wij weten niet welke partij u stemt, maar mocht de partij waarop u stemt bij de tegenstemmers zitten, dan is wellicht het een goed idee dat u eens aan uw partij vraagt waarom ze niet voor een eerlijke behandeling van gedupeerden van de voorgenomen groei van Schiphol zijn.
2. Actieagenda Schiphol
In het 3e kwartaal van 2015 is de Actieagenda Schiphol en een aantal daaraan gerelateerde rapporten gepubliceerd.
BWA heeft de Actieagenda Schiphol en de rapporten van SEO en Decisio geanalyseerd en naast elkaar gelegd en het resultaat van deze analyse in een Powerpoint verwerkt.
Kijk voor onze analyse naar Actieagenda BWA analyse.
We hebben deze analyse gestuurd naar de Schipholwoordvoerders en Schipholbeleidsmedewerkers van de Tweede Kamerfracties en naar een aantal landelijke dagbladen.
De Actieagenda Schiphol is op 30 juni 2016 in een AO aan de orde geweest.
De heer Smaling (SP) heeft tijdens dit AO gezegd: 'graag wil ik ook de aandacht vestigen op de uitstekende analyse die de vereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan over de Actieagenda heeft gemaakt en ik raad de staatssecretaris aan daar goed naar te kijken'.
Een ander Tweede Kamerlid heeft een paar keer teksten uit de BWA presentatie aangehaald.
3. Onderzoek door Onderzoeksraad Voor Veiligheid
Begin dit jaar heeft de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) bekend gemaakt dat zij - naar aanleiding van een aantal incidenten – een onderzoek naar de veiligheid op en rond Schiphol gaan uitvoeren.
BWA heeft dit aangegrepen om een aantal signalen op papier te zetten OVV BWA1.
In de eerste versie van het document hebben we specifiek onze signalen t.a.v. de veiligheid aangegeven. In een volgend document gaan we ook nog een aantal andere Schiphol/Aalsmeerbaan gerelateerde zaken aankaarten.
Ook dit document hebben wij gestuurd naar de Schipholwoordvoerders en Schipholbeleidsmedewerkers van de Tweede Kamerfracties en naar een aantal landelijke dagbladen. Dit heeft geleidt tot een artikel in het Parool.
Wij zijn erg blij met dit artikel (hoewel wij niet altijd correct worden ge-quote), omdat een aantal aspecten betreffende het Schipholdossier scherp worden neergezet en wij hopen dat dit artikel een discussie opstart.
4. Rapport Raad voor de Leefbaarheid en Infrastructuur
De Raad voor de Leefbaarheid en Infrastructuur (RLI) heeft op 1 juli 2016 een rapport geschreven met de titel Mainport voorbij.
Voor het volledige rapport zie Mainport voorbij PDF.
In dit rapport worden vraagtekens gezet bij het huidige mainportbeleid, dat gebaseerd is op volumegroei. Wij halen uit dit rapport:
- 'meer, meer, meer' is niet de oplossing en het rendement van ‘meer’ is veel lager (en minder lange termijn strategisch) dan het rendement van andere investeringen, terwijl de kosten (milieu, geluid, risico, Schiphol als ruimteslurper, Schiphol als demper op andere economische ontwikkelingen) blijven oplopen;
- het wordt al duidelijker dat niet alleen bereikbaarheid van belang is bij het vestigingsklimaat, maar dat buitenlandse bedrijven ook leefbaarheid hoog op de verlanglijst hebben.
RLI wil een fundamentele discussie opstarten, maar Schiphol en de Rotterdamse haven hebben vanzelfsprekend negatief op dit rapport gereageerd en ook de reactie vanuit de grote beschermheer van Schiphol, het ministerie van I&M (met de I van Infrastructuur en de M van Economie) was niet mals.
Veelzeggend voor hoe het werkt, is de opmerking van Marike van Lier Lels op de vraag: ‘Als Schiphol bestuurder pleitte u voor het volumedenken’, zegt zij: ‘Ik handelde indertijd in het bedrijfsbelang van Schiphol. Nu kijk ik naar de zaak in het landsbelang’.
Dit rapport heeft al de volgende krantenkoppen opgeleverd:
- Kabinet hecht te veel belang aan Schiphol en haven Rotterdam (VK)
- Schiphol en Rotterdamse haven niet langer motor van de economie (FD)
- De mainport mythe (FD)
- Overheidsbeleid haven en Schiphol achterhaald (NRC)
- Schiphol en Rotterdam niet meer motor economie (NOS)
Wij hopen dat het RLI rapport de politiek aan het denken zet en dat er in de toekomst meer vanuit landsbelang dan vanuit bedrijfsbelang naar Schiphol gaat worden gekeken.
Staatssecretaris Dijksma heeft aangegeven dat het kabinet eind oktober met een reactie op dit KRI zal komen.
Ook BWA gaat vanzelfsprekend iets met dit rapport doen.
5. Voortgang Milieu Effect Rapportage
Volgens onze laatste informatie zal de Milieu Effect Rapportage eind augustus 2016 gepubliceerd worden. Wij houden dit scherp in de gaten.
6. Behandeling LIB/LVB in de Tweede Kamer
Volgens onze laatste informatie is behandeling LIB/LVB uitgesteld tot na het zomerreces 2017. Ook dit houden we scherp in de gaten.
7. Masterclass Schiphol
Wij hebben een aantal Schipholbeleidsmedewerkers van de Tweede Kamerfracties benaderd met de vraag of er behoefte is aan een presentatie over de ‘technicalaties’ in het Schipholdossier, zoals:
- wat is Lden?
- wat zijn gelijkwaardigheidscriteria en hoe zijn die geactualiseerd?
- wat zijn ernstig gehinderden?
- wat zijn dosis-effectrelaties en hoe dienen die te worden gebruikt?
- wat is de perversiteit van het Oude Stelsel (en door welke perversiteiten is deze in het Nieuwe Stelsel vervangen)?
Er is positief op dit aanbod gereageerd en een van de beleidsmedewerkers heeft dit initiatief omgedoopt in een ‘Masterclass Schiphol’. Het voorstel is om deze masterclass na het zomerreces 2016 te organiseren.